Τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ναυπλίου για το σχολικό έτος 2021-22:

Α. ΠΑΡΑΜΥΘΟΥΔΕΣ ΤΟΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ

«Περπατώντας στα άγνωστα μονοπάτια»

Νηπιαγωγείο, Α΄, Β΄, Γ΄ Δημοτικού (πραγματοποιείται ημέρα Πέμπτη και ώρα 10.00 – 11.30, στις παρακάτω ημερομηνίες)

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

ΜΑΡΤΙΟΣ

ΑΠΡΙΛΙΟΣ

11/11/2021

25/11/2021

09/12/2021

 16/12/2021

13/01/2021

27/01/2021

10/02/2021

24/02/2021

10/3/2021

31/3/2021

14/4/2021

 

Σκοπός του προγράμματος: Τα παραμύθια έχουν σκοπό την ανάπτυξη της φαντασίας. Μιλάνε με εικόνες και βοηθάνε τα παιδιά να ελευθερώσουν την φαντασία τους και να ταξιδέψουν εκεί που δεν υπάρχει σωστό ή λάθος, αλλά ένα περιβάλλον που όλα είναι δυνατόν να συμβούν και να έχουν λύση. Αυτή η απελευθέρωση τα βοηθάει να αφεθούν, και να αναπτύξουν δημιουργική φαντασία, ένα σημαντικό εργαλείο για να βρίσκουν λύσεις στη ζωή τους.

Με το “Μια φορά και έναν καιρό”, παίρνουμε τα παιδιά μαζί μας στον μαγικό κόσμο του παραμυθιού, τα περνάμε από διαδρομές άγνωστες, και καμιά φορά τρομακτικές, όμως πάντα βρίσκεται η λύση, στο σκοπό τους. Τέλος, με το “και ζήσανε αυτοί καλά και εμείς καλύτερα”, τα επιστρέφουμε νικητές στο εδώ και τώρα.

Δράση

Η δράση θα εξαρτηθεί από τα μέτρα ασφαλείας Covid-19

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά του Νηπιαγωγείου και μαθητές Α’, Β’, και Γ’ Δημοτικού σχολείου.

Εκπονήθηκε και υλοποιείται από τις Παραμυθούδες του Ναυπλίου (Ερασμία Ηλιοπούλου, Φωτεινή Βασιλείου, Μίρκα Καχριμάνη, Σοφία Ασλανίδου)

 

Β. «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΦΥΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΖΩΙΚΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ – ΜΙΚΡΟΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ – ΒΙΟΤΟΠΟΙ»

(Πραγματοποιείται Δευτέρα και Πέμπτη. Διάρκεια προγράμματος 1 ώρα)

Για Νηπιαγωγείο, Α’, Β’, Γ’, Δ’ Δημοτικού

  1. Η Γη είναι το σπίτι μας
  2. Η ζωή στην στεριά , στο νερό και στο αέρα
  3. Τα φυτά και τα ζώα
  4. Η τροφή μας ένας θησαυρός στο πιάτο μας
  5. Τα σκουπίδια δεν είναι για πέταμα
  6. Η ζωή στο παρελθόν

Για Ε’, ΣΤ’ Δημοτικού και Γυμνάσιο

  1. Φυσικοί πόροι- Η εξέλιξη της Ζωής στον πλανήτη μας
  2. Βιοποικιλότητα- Αξίες- Λειτουργίες-Προκλήσεις-Προστασία -Διαχείριση
  3. Η κλιματική αλλαγή –Προκλήσεις- Μέτρα προστασίας και διαχείρισης
  4. Η πρόκληση του νερού- Υγροβιότοποι-Αξίες- Λειτουργίες-Προκλήσεις-Προστασία-Διαχείριση
  5. Ρύπανση και μόλυνση
  6. Αόρατες μορφές ζωής προκλήσεις, κίνδυνοι και απειλές

Κάθε πρόγραμμα θα περιλαμβάνει:

  • ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Συνοπτική επιστημονική γνώση για τις έννοιες που πραγματεύεται το πρόγραμμα, σε συνάρτηση με το ηλικιακό και γνωστικό αντικείμενο του ακροατηρίου.
  • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΥΛΙΚΟΥ ή ΕΙΚΟΝΩΝ κλπ για παρατήρηση και αποτύπωση
  • ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ: Με αντιστοίχιση, γρίφους, αινίγματα, συμπλήρωση προτάσεων κλπ
  • ΣΚΟΠΟΣ: Η εξουδετέρωση του παράγοντα «άγνοια», προβολή των αξιών ισορροπίας, ποιότητας ζωής και αειφόρου ανάπτυξης. Κτίσιμο για υπεύθυνες στάσεις και συμμετοχικές συμπεριφορές. Ανάπτυξη της παρατηρητικότητας και της περιγραφικής ικανότητας των μαθητών.

Εκπονήθηκε και υλοποιείται από  την κ. Μαρία Βασιλείου, Βιολόγο-Ωκεανογράφο

 

Γ. «ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ: ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ»

Γυμνάσιο, Λύκειο (πραγματοποιείται Τετάρτη, ώρα 10.30 – 11.30)

    …….επειδή οι έφηβοι έχουν ανάγκες,προβληματισμούς και δυσκολίες

    …….επειδή οι έφηβοι έχουν ερωτήματα και χρειάζονται απαντήσεις

    …….ένα πρόγραμμα με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των εφήβων πάνω σε θέματα πρόληψης των εξαρτητικών συμπεριφορών

Εκπονήθηκε και υλοποιείται από το το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας «Ελπίδα Ζωής» σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ.

 

Δ. «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ»

Γυμνάσιο, Λύκειο, (διάρκεια προγράμματος 1ώρα)

ΝΑΥΠΛΙΟ: ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΑΙ ΖΩΝΤΑΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Κατά τη φετινή χρονιά, τα Προγράμματα έχουν ως βασικό χαρακτηριστικό τη σχέση του Ναυπλίου με την Επανάσταση του 1821.

1. «Η επίδραση του γεωφυσικού παράγοντα του Ναυπλίου στα ιστορικά γεγονότα της Επανάστασης του 1821»

Το πρόγραμμα αυτό θα γίνει: α) Με διαδρομές και στάσεις σε κάστρα, οχυρώσεις λιμάνι, β) Με διανομή πληροφοριακού υλικού (χάρτης, χρονολόγιο της Επανάστασης κ.λπ.), γ) Με βιωματικές μεθόδους ρητορικής αντιπαράθεσης από τα παιδιά, δ) Με διάλογο.

Οι θεματικές υποενότητες θα ακολουθούν τη χρονολογική σειρά της ιστορικής εξέλιξης:

Αναλύουμε πώς ήταν η πόλη του Ναυπλίου το 1821 — Ποια ήταν η πληθυσμιακή σύσταση της πόλης προεπαναστατικά — Ποιες δυσκολίες συνάντησαν οι Έλληνες και ποιες οι Τούρκοι κατά τη διάρκεια της πολιορκίας — Γιατί επιλέχθηκε το Ναύπλιο ως καθέδρα της Κυβερνήσεως — Το Ναύπλιο ως αφορμή εμφύλιων διενέξεων — Ποιο όλο έπαιξε το Ναύπλιο και οι οχυρώσεις του κατά τη διάρκεια της επιδρομής του Ιμπραήμ Πασά — Ποια προβλήματα δημιουργήθηκαν από τη συρροή προσφύγων στο Ναύπλιο — Πώς λύθηκαν τα προβλήματα αυτά — Γιατί έφυγε η πρωτεύουσα από το Ναύπλιο.

Στόχος είναι στο τέλος του Προγράμματος τα παιδιά να έχουν κατανοήσει το ρόλο του γεωφυσικού παράγοντα και των ανθρωπογενών στοιχείων στην ιστορία της πόλης μας και τη σημασία τους στην γενικότερη Ελληνική ιστορία.

2. «Καποδίστριας, σκιές της Ιστορίας στο Ναύπλιο».

Το πρόγραμμα θα αρθρωθεί στους άξονες:

Ποιος ήταν ο Καποδίστριας — Ποιοι αποφάσισαν να οριστεί Κυβερνήτης της Ελλάδας — Τι αντιμετώπισε με τον ερχομό του στην Ελλάδα και στο Ναύπλιο — Παιχνίδια ρόλων που αναδεικνύουν την πολιτική του Καποδίστρια και των αντιπάλων του — Οι λόγοι που οδήγησαν στη δολοφονία του.

Στην υλοποίησή του θα χρησιμοποιηθούν: -Επισκέψεις σε χώρους που υπάρχουν ίχνη της παρουσίας του Καποδίστρια (Κυβερνείο, Εθνικός οίκος, Άγιος Σπυρίδωνας) -Βιωματικές μέθοδοι παιχνιδιού ρόλων και ασκήσεων ρητορικής αντιπαράθεσης.

Στόχος μας είναι με την ολοκλήρωση του Προγράμματος τα παιδιά να έχουν κίνητρα για ευρύτερη αναζήτηση γύρω από την προσωπικότητα, την πολιτική και την ιστορία του Ιωάννη Καποδίστρια.

3. «Ο Κολοκοτρώνης στο Ναύπλιο, από τη δόξα στη φυλακή».

Το πρόγραμμα θα αρθρωθεί στους άξονες:

Πώς αποδείχθηκε η στρατιωτική μεγαλοφυία του Κολοκοτρώνη — Ποιοι αντιδρούσαν στην ανάληψη της αρχηγίας του στρατού από τον Κολοκοτρώνη — Το Ναύπλιο παραδίδεται στον Κολοκοτρώνη — Ο Κολοκοτρώνης από το Ναύπλιο οδηγείται στην φυλακή της Ύδρας — Απελευθέρωση και ανάληψη αρχηγίας — Ο Κολοκοτρώνης και οι Βαυαροί — Δίκη, φυλάκιση και καταδίκη του Κολοκοτρώνη — Αμνηστία και απελευθέρωση.

Στην υλοποίησή του θα χρησιμοποιηθούν οι εξής μέθοδοι: Επισκέψεις σε χώρους που υπάρχουν ίχνη της παρουσίας του Κολοκοτρώνη (Οικίες πασάδων, οικία Γενναίου Κολοκοτρώνη, Άγιος Νικόλαος, Βουλευτικό). Βιωματικές μέθοδοι παιχνιδιού ρόλων.

Στόχος τα παιδιά να σχηματίσουν μια πραγματική εικόνα για την προσωπικότητα του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη

  1. Τα Εκπ/κά Προγράμματα θα πραγματοποιούνται με αυστηρή τήρηση όλων των περιορισμών (ομάδες μέχρι 15 άτομα, χρήση μασκών και τήρηση των αναλόγων αποστάσεων και Βεβαίωση από το Σχολείο εμβολιασμών και self test).
  2. Για την επιτυχία του προγραμματισμού της εργασίας μας πρέπει να γίνει από τα σχολεία έγκαιρη εκδήλωση ενδιαφέροντος, γιατί θα τηρηθεί αυστηρή προτεραιότητα.
  3. Για να είναι λειτουργικό και αποδοτικό το Πρόγραμμα, καλό θα είναι η Ομάδα των μαθητών που θα το πραγματοποιήσει να συμμετέχει σε Πρόγραμμα Καινοτόμων Δραστηριοτήτων ή να πρόκειται για βεβαιωμένη από το σχολείο Εκπαιδευτική Επίσκεψη.

Εκπονήθηκε και υλοποιείται από την κ. Μαρία Δοντά, Φιλόλογο.

 

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν να επικοινωνούν για οποιαδήποτε πληροφορία και προκειμένου να οριστικοποιηθούν τα Προγράμματα, οι ημερομηνίες και οι ώρες υλοποίησής τους, με την Υπεύθυνη των Εκπ/κών Προγραμμάτων κ. Ελένη Κριεμάδη στο τηλέφωνο: 27520 27256 (Δευτέρα έως Παρασκευή, 9:00 – 14:00) ή στο email: edu [AT] vivl-nafpl.arg.sch.gr.

 

Σχετικά αρχεία:

Δελτίο Τύπου για τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα της ΔΚΒ Ναυπλίου 2021-22